Pijn

Deze video gaat over de theoretische achtergronden van pijn.

Verschil acute en chronische pijn

Er zijn twee soorten pijn: acuut en chronisch.

13

 

 


Bij acute pijn is er sprake van weefsel schade, b.v. als je met een hamer op je duim slaat.
Deze pijn is een nuttig signaal dat je rust moet houden om te herstellen.
Er gaat een pijnprikkel van je duim naar het hersendeel die correspondeert met je duim.

 

 

Wij spreken van chronische pijn als er drie maanden verstreken zijn na een letsel.
Het weefsel is nu weer genezen. Er is niets meer kapot en er zou dus eigenlijk geen pijn meer hoeven te zijn.
Deze pijn heeft geen signaal functie meer.

Eén van de verklaringen is dat de spieren te gespannen blijven en verzuurd zijn.

 

 

 

Een tweede verklaring is dat het zenuwstelsel te actief is geworden.
Het hersengebied dat hoort bij de rug is vrij klein, het rode gebiedje (zie plaatje).
Maar het gebied dat reageert is veel groter.
Er zijn ook hersendelen verbonden met emoties en denken actief.
Je raakt immers geïrriteerd en bent bang om te bewegen.
Een normale beweging kan dan al flink pijn doen, omdat het hersenengebied overactief is.





Je kan lichamelijke pijn hebben b.v. je knie, rug of hoofd door een aandoening.

En je kan pijn hebben door stress. Dat uit zich vaak in een knoop in je maag, bandgevoel om je borst of hoofd of een pijnlijke keel.

Dit is gerelateerd aan je emotionele toestand: je bent bang, depressief of gestrest.




 


Bij pijn zijn vaak één of meer van de zes stress reacties van toepassing.

Aandacht laag – je bent meer bezig in de toekomst met gedachten als ik kom nog eens in een rolstoel. In plaats van dat je in het heden leeft.
Vermijden – je drukt gedachten aan de pijn weg.
Blokkeren – de pijn moet verdwijnen.
Vaardigheden - door pijn wordt je ongeduldig.
Gedrag – je beweegt misschien veel minder dan je eigenlijk kan. Bang om je lichaam te beschadigen.
Negatief zelfbeeld – gedachten als: ik ben waardeloos of ik kan helemaal niks.

 

 



 



Door de oefeningen komt je lichaam optimaal tot rust. Je spieren ontspannen, je zenuwstelsel kalmeert en je gedachten patronen worden weer positief.

 



PIJNPUNT CONCENTRATIE

Je kan pijn verminderen door je totale lichaam te ontspannen.
Maar je kan ook de aandacht direct op de pijn richten.

Je registreert hoe de pure pijnsensaties zijn.
Je kijkt de vijand als het ware recht in de ogen.
Wat voel je precies?
Hoeveel verschillende pijnsensaties? Is het constant of golvend?

 

Dan komt er vaak beweging in de pijn.
Zo kan de pijn veranderen van karakter.
Eerst kan het voelen als een scherpe naald, dan als een bot mes en vervolgens als een platte lepel.
Het verandert vaak ook van locatie. Zo kan de pijn van je voorhoofd langs de zijkant van je hoofd en via de schouder weg trekken.

Bij milde pijn is pijnpunt concentratie het vaak effectief.
Bij zwaardere pijnen kan de pijn soms in het begin van de training toenemen.
Het is te confronterend.
Daarom is het aan te raden deze vorm later in de ontwikkeling te doen.

 

 

Bij afleiding zullen de stress reacties zijn omgezet in positieve eigenschappen.

Je aandacht is meer in het heden – waar ben je nu mee bezig?
Van vermijden naar accepteren – je vecht niet meer tegen de pijn.
Dat maakt de beleving al minder heftig.
Van blokkeren naar loslaten – misschien nu pijn maar misschien straks weer niet.
Vaardigheden - je wordt misschien geduldiger.
Gedrag – je beweegt binnen de grenzen wat je kan.
Positief zelfbeeld – gedachten als: wat kan ik wel ondanks de pijn.


BIOFEEDBACK

Door mindfulness breng je het lichaam, de emoties en denkpatronen weer in balans.
Het overactieve zenuwstelsel komt zo weer tot rust.


Dit is een voorbeeld waarbij het zenuwstelsel in evenwicht is.

De ademhaling  - de bovenste lijn - verloopt heel gelijkmatig – rustig in en uit.

De hartslag - de onderste lijn - verloopt ook heel gelijkmatig – een beetje sneller bij de inademing en dan een beetje langzamer bij de uitademing.

 

 



De hartcoherentie is een waarde die aangeeft hoe gelijkmatig de hartslag verloopt.
Hoe hoger de hartcoherentie, hoe meer het zenuwstelsel in balans is.

De pijn wordt niet langer opgeblazen door het zenuwstelsel.
De pijn zal afnemen.

 

 

 

Aanmelden